Nederland helpt Milange op hun verzoek.

De gezondheidscommissie van de Gereformeerde kerken in het noorden van Mozambique, de “Igreja Reformada em Mozambique” (IRM ) is reeds een aantal jaren bezig om uit christelijk sociale motieven een positieve aanvulling te geven op de gezondheidszorg die door de overheid in het district Milange wordt geboden.

De IRM heeft in 2011 aan de voorzitter van de stichting MpM gevraagd of er een arts uit Nederland uitgezonden kon worden. Dit heeft erin geresulteerd dat de stichting MpM werd opgericht. De stichting heeft de mogelijkheid gekregen een arts uit te zenden. Hoewel de arts vier jaar lang heel goed werk gedaan heeft, bleek deze aanpak onvoldoende duurzaam. De IRM heeft toen samen met de stichting voor een andere aanpak gekozen. Om een positieve ontwikkeling in de gezondheidszorg te realiseren wordt jonge gepassioneerde mensen uit de streek de mogelijkheid gegeven een goede opleiding als arts of verpleegkundige te volgen. De afgestudeerde studenten verwerven een plek in het lokale ziekenhuis in Milange. Met hulp van Pastor Ualise wordt door onze studenten gewerkt aan versterking van de onderlinge band tussen goede verplegers en verpleegsters en artsen. Zo is een positieve groep ontstaan die in het ziekenhuis werkt aan het verbeteren van de kwaliteit van de gezondheidszorg.

Stichting Médico Pára Milange

De stichting MpM houdt zich in Nederland vooral bezig met het vinden van sponsors voor dit project. De ondersteuning van één student geneeskunde kost ongeveer € 350 per maand. De ondersteuning van een student verpleegkunde bedraagt ongeveer € 250. Naast deze kosten is er ook extra geld nodig voor stage plaatsen, vervoer en voorzieningen zoals telefoon en computer. Uitgaand van 2 tot 3 studenten per jaar is een jaarlijks budget nodig van ongeveer € 20.000,- .

Uw steun voor het project is van harte welkom. U kunt het doel van de stichting MpM, steunen door een bijdrage/donatie over te maken op: IBAN: NL38 RABO 0166 1920 90 t.n.v. Stichting MpM Zwartsluis.

Stichting MpM is bij de belastingdienst als ANBI (algemeen nut beogende instelling) geregistreerd. Donateurs mogen onder bepaalde voorwaarden hun giften aan een ANBI aftrekken bij het doen van belastingaangifte.

Ons RSIN of fiscaal nummer ANBI is: 850997926

Bestuur:

• Albert  Horzelenberg, Zwartsluis, oprichter/voorzitter
  • Martha van Gemeren, Sint Jansklooster, secretaris
  • Marian van Dijk, Genemuiden
  • Arend Enter, Genemuiden, penningmeester

De stichting bestaat nu sinds 2012. Vooralsnog wil de stichting haar werk continueren totdat er twee artsen volledig zijn opgeleid en wellicht meerdere verpleegkundigen. In ieder geval hoopt de stichting tot 2025 haar werk te kunnen blijven doen.